بهترین عسل ایران

فروش عسل طبیعی و آزمایش شده بصورت جزیی و کلی وسایر محصولات زنبور عسل به تمام کشور سید محمد موسوی09129561459

بهترین عسل ایران

بهترین عسل ایران

فروش عسل طبیعی و آزمایش شده بصورت جزیی و کلی وسایر محصولات زنبور عسل به تمام کشور سید محمد موسوی09129561459

سوره نحل آیات 68 و 69 از قران کریم


وَ أَوْحى رَبُّکَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِی مِنَ الْجِبالِ بُیُوتاً وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمّا یَعْرِشُونَ
ثُمَّ کُلِی مِنْ کُلِّ الثَّمَراتِ فَاسْلُکِی سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلاً یَخْرُجُ مِنْ بُطُونِها شَرابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ فِیهِ شِفاءٌ لِلنّاسِ إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیَةً لِقَوْم یَتَفَکَّرُونَ

ترجمه:
68 ـ و پروردگار تو به زنبور عسل «وحى» و (الهام غریزى) نمود که: «از کوهها و درختان و داربستهائى که مردم مى سازند، خانه هائى برگزین!.
69 ـ سپس از تمام ثمرات (و شیره گلها) بخور و راههائى را که پروردگارت براى تو تعیین کرده است، به راحتى بپیما»، از درون شکم آنها، نوشیدنى با رنگهاى مختلف خارج مى شود که در آن، شفا براى مردم است; به یقین در این امر، نشانه روشنى است براى جمعیتى که مى اندیشند.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی
آخرین نظرات
اگ -->

منشأ برّه‌موم

سه شنبه, ۲۲ بهمن ۱۳۹۸، ۰۸:۰۴ ق.ظ

منشأ برّه‌موم

 

ریشۀ تهیه برّه موم، مدت‌هاى طولانى بخوبى شناخته نشده بود. زنبورداران اطلاع کمى از منشأ این ماده داشته و چندان به آن اهمیت نمى‌دادند و اکثر اوقات به خاطر این که برداشتن قاب‌ها را در هنگام جمع‌آورى دچار اشکال مى‌ساخت، از آن صرف نظر مى‌کردند. خواص درمانى فوق‌العادۀ برّه‌موم اخیراً کشف شده و ناگهان ارزش جمع‌آورى آن را بالا برد و سؤال در مورد ریشۀ آن را براى زنبورداران مطرح ساخت. براى مدت‌هاى طولانى تصور مى‌شد که این ماده ریشۀ داخلى داشته باشد و گفته مى‌شد که برّه‌موم بر اثر اولین گوارش گردۀ گل، در نوعى سبد که بین کیسۀ عسل و رودۀ زنبور قرار دارد تولید مى‌شود. به این صورت که در آنجا پوستۀ بیرونى گرده که از نظر مواد معطر غنى است، از خود دانۀ گرده جدا شده و سپس مجدداً بیرون آورده مى‌شود. اما امروزه این مساًله صحت ندارد. تحقیقات جدید مشخص کرده‌اند که برّه‌موم داراى ریشۀ خارجى است و ماده‌اى است که زنبور عسل آن را مانند شهد گل‌ها و شیرۀ روى برگ‌ها جمع‌آورى مى‌کند.

برّه‌موم مادۀ صمغى است که توسط زنبورها از روى جوانه‌هاى برخى از درختان نظیر تبریزى، قان، بید، نارون، بلوط هندى، کاج صنوبر، لادن، بلوط و غیره جمع‌آورى مى‌شود ولى اساساً مقدار زیادى از آن از جوانه‌هاى درخت تبریزى بدست مى‌آید.

 

زنبور قطعه‌اى از رزین جوانه را به کمک آرواره‌هایش جدا مى‌سازد. سپس آن را با پاهاى جلویى و میانى‌اش به سبدهاى گردۀ گل در پاهاى عقبى منتقل مى‌سازد. زنبور چندین قطعه از این رزین را تا زمانى که بارش به‌اندازۀ کافى شود روى هم انباشته مى‌سازد و سپس آنها را به کندو مى‌آورد.

بالاخص زمانى که هوا خیلى سرد است، تخلیۀ بار جمع‌آورى شده کار مشکلى مى‌شود. کارگرانى که مسئولیت این کار را بر عهده دارند، باید صبر کنند تا برّه‌موم در حرارت کندو کمى نرم شود تا بتوانند آن را از سبد گردۀ گل که در آن قرار دارد خارج سازند. قبل از ذخیرۀ برّه‌موم، کارگران آن را با ترشحات بزاق دهان خود که سرشار از مخمرها است آغشته مى‌سازند.

هنگامى که شهد گل‌ها زیاد باشد، کارگران، برّه‌موم جمع‌آورى نمى‌کنند و همه براى جمع‌آورى شهد گل‌ها بسیج مى‌شوند. در این حالت، قالب‌ها خیلى کم برّه‌موم دارند و زنبورداران بدون هیچ گونه اشکالى مى‌توانند آنها را از کندو بیرون بیاورند.

برّه‌موم در اوایل فصل، در همان زمانى که گردۀ گل جمع‌آورى مى‌شود و در آخر فصل، پس از جمع‌آورى شهد در هنگام شروع پائیز جمع‌مى‌شود.

جمع‌آورى برّه‌موم در گرمترین ساعات روز یعنى بین 10 صبح تا 3 بعدازظهر انجام مى‌گیرد. هنگامى که هوا خیلى سرد باشد، جمع‌آورى برّه‌موم به دلیل این‌که خشک و سخت مى‌شود کارى مشکل است.

کیفیت برّه‌موم - خواص فیزیکى، شیمیایى و درمانى آن - به طور محسوسى بر حسب محل بدست آمدن آن تغییر مى‌کند. از نظر درمانى همیشه از برّه‌موم‌هایى که از مناطق مختلفى بدست آمده و از نظر خواص غنى هستند، استفاده کنید. برخى از زنبورها نظیر زنبور هندى، زنبور ریز و زنبور درشت، برّه‌موم کمى تولید مى‌کنند.

نوعى از زنبورها نیز که قفقازى نام دارند، مقدار زیادى برّه‌موم جمع‌آورى مى‌کنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی