بهترین عسل ایران

فروش عسل طبیعی و آزمایش شده بصورت جزیی و کلی وسایر محصولات زنبور عسل به تمام کشور سید محمد موسوی09129561459

بهترین عسل ایران

بهترین عسل ایران

فروش عسل طبیعی و آزمایش شده بصورت جزیی و کلی وسایر محصولات زنبور عسل به تمام کشور سید محمد موسوی09129561459

سوره نحل آیات 68 و 69 از قران کریم


وَ أَوْحى رَبُّکَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِی مِنَ الْجِبالِ بُیُوتاً وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمّا یَعْرِشُونَ
ثُمَّ کُلِی مِنْ کُلِّ الثَّمَراتِ فَاسْلُکِی سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلاً یَخْرُجُ مِنْ بُطُونِها شَرابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ فِیهِ شِفاءٌ لِلنّاسِ إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیَةً لِقَوْم یَتَفَکَّرُونَ

ترجمه:
68 ـ و پروردگار تو به زنبور عسل «وحى» و (الهام غریزى) نمود که: «از کوهها و درختان و داربستهائى که مردم مى سازند، خانه هائى برگزین!.
69 ـ سپس از تمام ثمرات (و شیره گلها) بخور و راههائى را که پروردگارت براى تو تعیین کرده است، به راحتى بپیما»، از درون شکم آنها، نوشیدنى با رنگهاى مختلف خارج مى شود که در آن، شفا براى مردم است; به یقین در این امر، نشانه روشنى است براى جمعیتى که مى اندیشند.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی
آخرین نظرات
اگ -->

مفهوم لغوى و شناسنامۀ عسل

سه شنبه, ۸ بهمن ۱۳۹۸، ۰۸:۴۹ ب.ظ

عسل عطیه خداوند

مفهوم لغوى و شناسنامۀ عسل

عسل در فرهنگ واژگان و قاموس‌هاى معتبر عربى به فارسى سره به معناى انگبین آمده است که بیانگر مادۀ شیرینى است که به وسیلۀ زنبور عسل از شیرۀ گل‌ها و شهد گیاهان فراهم شده و پس از تغییر و تحول در خانه‌هاى موم « کندو» انباشته مى‌شود.

واژۀ عسل فقط یک بار در قرآن آمده است:

وَ أَنْهٰارٌ مِنْ خَمْرٍ، لَذَّةٍ لِلشّٰارِبِینَ وَ أَنْهٰارٌ مِنْ عَسَلٍ مُصَفًّى [سوره‌محمد/ آیۀ 15].

کتاب قاموس قرآن تألیف سیدعلى‌اکبر قرشى چاپ دارالکتب الاسلامیه در مورد نَحْل زنبور عسل آمده است: راغب اصفهانى در مفردات معناى اصلى نحل را زنبور عسل گرفته و مى‌گوید: به نظر من مَهریّه را از آن جهت نَحْلَه گویند که عطیّۀ مرد مثل عطیّۀ زنبور عسل عوض مالى ندارد و گوید: مى‌شود عطیّه را معنى اصلى قرار داد،

در این صورت زنبور را از آن جهت نحل گویند که کارش عطیّه‌اى است نسبت به مردم.

 

در مجمع‌البیان وجه دوم را اختیار فرموده و گوید: زنبور را نحل گویند که خداوند به وسیلۀ او عسل را به مردم عطا کرده است. و در مجمع آمده است: نِحْلَه؛ عطیّه‌اى است که در مقابل ثمن و عوض نباشد، راغب نیز نظیر آن را گفته است.

در تفسیر نمونۀ موضوعى آیت‌اللّه مکارم شیرازى نشر امیرالمؤمنین، قم چاپ سوم ص 398-380 آمده است: نَحْل نام زنبور عسل است و نِحْلَه بر وزن قبله به معناى بخشش بلاعوض است و مفهوم آن از هِبَه (بخشش) محدودتراست، چرا که هِبَه بخشش بلاعوض و معوّض را در بر مى‌گیرد و نِحْله؛ تنها بخشش بلاعوض را شامل مى‌شود و به تعبیر راغب اصفهانى در مفردات، احتمال دارد ریشۀ اصلى آن همان نِحله به معنى بخشش باشد و اگر به زنبور عسل نَحْل گفته مى‌شود به خاطر آن است که عطیّه و بخشش شیرینى براى عالم انسانیت به ارمغان مى‌آورد. [به تفسیر نمونه مراجعه شود].

 

منبع : حوزه

مطالب مرتبط :1-تحلیل جایگاه عسل در چشم‌انداز معارف اسلامى و طب نوین 2-عسل معجزه خداوند 3- عسل و سبک زندگی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی